Rumänien heute

Um Beiträge zu verfassen, müssen Sie sich kostenlos registrieren bzw. einloggen.

Indiana
schrieb am 27.02.2012, 14:45 Uhr
"fangen wir mal mit den Daken in England an und die Entwicklungshilfe die sie dort geleistet haben."

Ich bin sprachlos:

Poţi să-l bagi īn spirt, şi tot mai croncăne şi zvīcneşte ...
Serban
schrieb am 27.02.2012, 15:42 Uhr (am 27.02.2012, 15:50 Uhr geändert).
Servus nochmals,

Ist zwar sehr lang (die Administratoren moegen es verzeihen :)), aber "face toti banii".
Das Interview wurde von Cristian Ghinea gefuehrt. Die Fragen sind mindestens genauso interessant wie die Antworten.

C.G: Vă propun să intrăm īn substanţa cărţii. Fa­ceţi un excurs comparativ foarte in­te­resant, īntre Ţările Romāne, Serbia, Da­ne­marca şi Irlanda. Spuneţi că, īn secolul al XVI-lea, situaţia era similară, Danemarca fiind atunci o ţară de periferie economică, sub­dezvoltată faţă de centrele pe līngă care gra­vita, dar care a recuperat apoi. Pre­su­pu­nīnd că sīntem la un curs scurt de dezvoltare eco­nomică, daţi-ne trei secrete pe care ar tre­bui să le urmeze o ţară, pentru a repeta suc­cesul Danemarcei.
B.M: Trei secrete se pot da, dar ele nu vor descrie com­plet realitatea. Primul secret ar fi, probabil, dez­voltarea capitalului uman. Īn Danemarca, alfa­betizarea şi tranziţia demografică s-au pro­dus relativ devreme – ceea ce a constituit un a­van­taj din multe puncte de vedere. Al doilea as­pect l-au constituit reformele agrare de la sfīr­şitul secolului al XVIII-lea, care au pus bazele u­nei ţărănimi īnstărite. Nu mă refer la toată ţă­ră­ni­mea daneză, ci la un grup masiv de fermieri cu proprietăţi relativ īnsemnate, de 10-20 de hec­tare sau chiar mai mult, care produceau pen­tru piaţă, nu numai pentru uzul gos­po­dă­riei. Al treilea aspect care merită menţionat este şansa de a te conecta la un centru economic, la o piaţă de desfacere importantă, cum a fost Ma­rea Britanie īn secolul al XIX-lea pentru Da­ne­mar­ca.

C.G.: Deci, dacă ar fi să rezumăm, cele trei se­crete au fost: alfabetizarea (sau capitalul u­man, īntr-un sens mai larg), ţărănimea-clasă de mijloc şi orientarea spre export sau ca­pa­ci­ta­tea de conectare la o economie dominantă. A­vīnd cele două modele de reuşită – modelul ir­landez şi modelul danez (faţă de Da­ne­mar­ca, Irlanda s-a dezvoltat mult mai tīrziu, ar­zīnd īntr-un fel etapele printr-o strategie in­ten­sivă pro-piaţă) –, care dintre ele ar fi mai plau­zibil pentru ca Romānia să facă pasul spre dezvoltare?
B.M.: Cred că nu va putea fi aplicat nici unul īn for­mă brută, ci probabil o formulă de sinteză. Con­cret, chiar dacă ne-ar plăcea, Romānia nu şi-ar putea permite un stat asistenţial īn forma īn care a fost el dezvoltat īn Danemarca. Pe de al­tă parte, nici nu va putea aplica un capitalism atīt de violent cum a fost cel irlandez, īn unele fa­ze ale sale, pentru că integrarea īn Uniunea Eu­­r­opeană micşorează anumite marje de liber­ta­te de alegere. Va trebui, aşadar, găsită o for­mu­lă care să ţină un anumit echilibru īntre cele do­uă variante şi care să valorifice, īn acelaşi timp, avantajele competiţionale ale Romāniei. Pe de altă parte, nu sīntem īncă īn faza de „de­co­laj economic“. Dacă ne vom mişca bine īn ur­mă­torii 10-20 de ani, vom fi mai degrabă īn si­tua­ţia de pregătire pentru o creştere economică ac­celerată şi susţinută.

C.G.: Am văzut īn carte un grafic pentru pe­rioa­da 2000-2008, care arată că Romānia se a­pro­pie īncet de media europeană.
Romānia s-a apropiat, dar de la nivelul de 26% la puţin peste 40%. Sprintul pentru a atin­ge şi a depăşi media europeană se declanşează de obicei la 60-70%.
(...)

C.G.: Vă propun să vorbim de agricultură, pen­tru că ţările acestea au trecut, toate, printr-o eta­pă īn care agricultura era baza eco­no­miei. Modelul danez se bazează pe o creare pro­gramatică a acestei pături de ţărani īns­tăriţi sau de fermieri – agricultura de mijloc, i-aş spune eu –, care creează invariabil şi o cas­tă de cetăţeni care vor fi activi politic. Ei au fost creaţi prin intervenţia inteligentă a sta­t­­ului. De ce e nevoie ca un stat să acţioneze īn acest fel? Dumneavoastră demonstraţi că, şi īn perioada interbelică, statul romān a ex­ploa­tat resursele din agricultură, pentru a le īn­drepta spre alte zone. Unde a fost greşeala aici?
B.M.: Au fost mai multe greşeli. Astfel, reformele a­grare de la noi au fost orientate mai degrabă spre o dimensiune socială – a face dreptate sau a face o īmpărţire echitabilă a pămīntului –, pier­zīndu-se din vedere nevoia de a īmbunătăţi per­formanţa strict economică a agriculturii. A fost o tentativă, īn timpul lui Cuza, de a lega īm­păr­ţirea pămīntului de numărul de vite, dar aceasta a fost eclipsată de modul īn care a fost apli­cată reforma agrară. Reforma de după Pri­mul Război Mondial a fost teribil de strict orien­tată spre problema socială şi a fost īnsoţită de o ca­tastrofă, īn ceea ce priveşte productivitatea agri­colă. Īn consecinţă, īn interbelic producţia efec­tivă pe cap de locuitor a fost sensibil mai mică decīt īn perioada de dinainte de Primul Răz­boi Mondial.

C.G.: Dar, pe de altă parte, marile exploataţii sīnt mai eficiente din punct de vedere eco­no­mic. De ce nu a funcţionat modelul acela?
B.M.: Nu īntotdeauna. Pot să fie mai eficiente, dar de­pinde cine le lucrează şi cum se lucrează, pen­tru că şi o mare exploataţie, lucrată de ţă­rani fără mijloace moderne şi după tehnici īn­ve­chite, poate să fie destul de mediocră, cum au fost multe dintre latifundiile Romāniei din se­co­lul al XIX-lea. Īn acest caz, ar fi fost nevoie de pro­prietari care să se implice direct īn or­ga­nizarea producţiei şi īn modernizarea ei. Acest lu­cru nu a existat. Īn Danemarca, īncă din se­colul al XVIII-lea, exista Societatea Regală de Agro­nomie, se organizau concursuri de inovaţii, se acordau premii anuale. Era un īntreg efort ins­tituţional de a selecta cele mai bune practici şi de a le disemina īn rīndul producătorilor, ast­fel īncīt performanţa de ansamblu să fie mai bună.

C.G.: Spuneţi, la un moment dat, că, īn cazul danez, statul a īncercat să facă oarecum „or­dine“, să intervină īn relaţiile dintre ţărani şi marii proprietari sau arendaşi, garantīnd niş­te drepturi īn mod activ pentru cei mici. Īn schimb, īn Romānia statul acţiona arbitrar, īn favoarea moşierilor. Care a fost diferenţa de decizie politică? De ce acolo s-a putut ca sta­tul să aibă această politică, şi īn favoarea ce­lor mici, iar īn Romānia statul a rămas cap­tivul marilor proprietari?
B.M.: Īn acest caz, raţionalitatea nu este strict de na­tură economică, ci mai degrabă socio-po­litică. Īn Danemarca existase, chiar din secolul al XVIII-lea, un nucleu birocratic de oameni ca­re gīndeau īn termenii raţiunii de stat şi care nu era foarte numeros, dar era relativ omogen şi bi­ne educat. Īn Romānia modernă, statul a fost aca­parat de către marii proprietari, fără ca biro­cra­ţia să fie stabilizată şi suficient de puternică, ast­fel īncīt să poată promova reforme īn folosul sta­tului şi al ansamblului societăţii. Practic, sta­tul romān, mai ales după 1866, a fost controlat des­tul de ferm de către marii proprietari, şi a­cest lu­cru se vede foarte clar după felul īn care sta­tul a intervenit īn relaţiile agricole, după felul cum este īmpărţit bugetul etc.


C.G.: Ajungem la momentul-cheie de după Pri­mul Război Mondial şi la acea īm­pro­prie­tă­rire a ţăranilor pe care Neagu Djuvara o nu­meş­te „cea mai mare redistribuire de pămīnt din Europa“. Ce nu a mers, de ce nu s-a creat acea clasă de mijloc din agricultură, care să poa­tă susţine economia?
B.M.: Această clasă de mijloc nu s-a creat fiindcă nu exista o concepţie adecvată pentru crearea ei. Concepţia a fost că lotul normal era un lot de cca 5 ha. Nu s-a ajuns ca toţi ţăranii să aibă 5 ha, dar cam asta era ideea do­mi­nantă. Or, acesta este exact lotul pentru asi­gu­ra­rea subzistenţei fa­miliei. Nu s-a crezut că re­for­ma trebuie să īm­bu­nătăţească sau să mă­reas­că capacitatea de a vin­de pentru piaţă. Al doilea as­pect: era deja foar­te tīrziu, la presiunea de­mo­grafică ce īn­ce­puse să se acumuleze, la ni­velul de densitate al populaţiei pe teritoriu, era foar­te greu de făcut o reformă care să asigure lo­turi mai mari de pă­mīnt. Ar fi īnsemnat să laşi un număr foarte ma­re de ţărani fără pămīnt – un risc pe care statul ro­mān nu şi-l putea asuma uşor īn condiţiile de după Primul Război Mon­dial. A rezultat o frag­men­tare mult prea mare a ex­ploa­taţiilor. Au mai fost şi tot felul de restricţii īn ceea ce priveşte po­sibilitatea de a dispune de pă­mīntul primit prin reforma agrară, astfel īncīt libe­ralizarea vīn­zărilor s-a făcut tīrziu, iar co­ma­sările au fost ne­gli­jabile.

C.G.: Greşesc dacă spun că atīt regele Fer­di­nand, cīt şi Ion Iliescu au făcut aceeaşi gre­şeală – adică au dat pămīnt, risipindu-l, şi nu au dat uneltele şi mijloacele necesare pentru ie­şirea pe piaţă ?
B.M.: Nu, nu greşiţi. Nu este singura paralelă care s-ar putea face. Amīndoi au īncercat să conserve īn conjuncturi noi multe dintre elementele re­gi­mului politic preexistent. Ferdinand a fost un aprig susţinător al partidelor izvorīte din elitele Ve­chiului Regat, iar īn 1920 a provocat, printr-o cva­silovitură de stat, demiterea unui guvern de coa­liţie al unor partide noi. Deci, īntr-un fel, a blo­cat ascensiunea la putere a unor noi elite po­litice şi a unor noi grupuri de cetăţeni şi a īn­tīr­ziat foarte mult evoluţia democratică a societăţii ro­māneşti. Desigur, se poate argumenta că noile partide nu aveau experienţă guver­na­men­tală, că guvernul de coaliţie reieşit după primele ale­geri interbelice din 1919 – format din na­ţionaliştii transilvăneni, din ţărăniştii din Ve­chiul Regat, din basarabeni şi din partidul lui Ior­ga – era relativ slab, dar coaliţia funcţiona to­tuşi şi avea opţiuni mai bune decīt cele ale eli­telor de tip Averescu sau Brătianu.


C.G.: V-aş ruga să vorbim despre miturile isto­rio­grafiei romāneşti. Poate cel mai important este cel referitor la agricultura de azi. Am a­juns să importăm mīncare, deşi am fost grī­na­rul Europei. Am fost grīnarul Europei?
B.M.: Grīnarul Europei stricto sensu, nu. Noi am fost exportatori de cereale īn anumite perioade isto­rice, mai mult īn secolul al XIX-lea şi mai ales spre sfīrşitul secolului al XIX-lea şi īn primii ani ai secolului al XX-lea, deci pīnă la Primul Răz­boi Mondial. Ponderea noastră īn im­por­tu­rile totale ale ţărilor din Europa apuseană a fost un­deva īn zona lui 10-13%. Dacă ne raportăm la con­sumul respectivelor ţări, īn care mai intra şi pro­ducţia lor proprie, exporturile romāneşti con­tau şi mai puţin. Chiar dacă, īn anumiţi ani şi pentru unele ţări occidentale, ponderea ex­por­turilor romāneşti a fost eventual mai mare, ni­ciodată Romānia nu a fost cel mai mare ex­por­­tator de cereale īn Occident, exporturile noas­tre fiind eclipsate de cele ruseşti sau, ul­te­rior, americane.

C.G.: Dar spuneţi dvs. că acest export de cereale e defavorabil faţă de un export cu o valoare a­dău­gată mai mare – cum ar fi animale, brīn­zeturi etc.
B.M.: Evident. Noi nu am făcut pasul pe care ar fi tre­buit să-l facem după 1873, īn anii 1880-1890. Ar fi trebuit să schimbăm structura producţiei agricole īn favoarea exporturilor animaliere. Es­te pasul pe care l-a făcut Danemarca şi care, īn­tr-un fel, i-a asigurat succesul – mai ales pentru că preţurile cerealiere fuseseră mari īn Oc­ci­dent, de la 1840 pīnă la 1873, după care au scă­zut foarte mult. Danemarca a reuşit să-şi schim­be tipul de activitate economică, să prelucreze mai mult, să crească mai multe animale şi să ex­porte produse animaliere. Nu a fost simplu pen­tru că au avut de īnfruntat restricţii fito-sa­ni­tare şi de altă natură, dar au reuşit această tre­ce­re fiindcă erau deja dominaţi de un număr re­lativ mare de fermieri puternici, bine educaţi şi orien­taţi spre piaţă, şi care la nevoie au reuşit să-şi formeze cooperative prin care să-şi susţină in­teresele şi să promoveze exporturile. La noi nu exista o ţărănime echivalentă, nici ca putere eco­nomico-socială, nici ca educaţie – să nu ui­tăm că noi eram foarte departe ca nivel de al­fa­be­tizare, iar analfabetismul a fost un element care a īmpiedicat preluarea unor elemente teh­ni­ce moderne.

C.G.: E mai uşor să exporţi grīu brut decīt ce­le­bra brīnză daneză.
B.M.: Mai īntīi trebuia să faci brīnza respectivă (sau conserve de carne, mezeluri de diverse for­me etc.), ceea ce nu era simplu. Dar, la noi, ma­rii proprietari nu s-au implicat suficient īn mo­der­ni­zarea producţiei domeniilor lor, preferīnd să-i pună pe ţărani să le lucreze īn mod tra­diţional. Şi acest lucru a făcut ca economia ro­mā­nească să-şi accentueze componenta ce­rea­lieră, īntr-o conjunctură cīnd acest lucru era con­traindicat.

C.G.: Să vorbim acum de alt mit. Politica „prin noi īnşine“ este citată destul de des, īn dez­ba­terile politice, ca o chestiune de care romānii erau mīndri. Dvs. demonstraţi īn carte că aceas­tă strategie de restricţionare a impor­tu­rilor, īn ideea de a dezvolta industria internă, nu a produs recuperarea de dezvoltare, nu a dez­voltat industria.
B.M.: Politica „prin noi īnşine“ cuprindea şi mă­suri de drenare a resurselor dinspre agricultură īn­spre dezvoltarea industriei şi a oraşelor. Īn­tr-un fel, o asemenea drenare părea in­dis­pen­sa­bilă, dacă se dorea dezvoltarea industrială. Nu e­xistau alte posibilităţi – agricultura era resursa cea mai importantă. Totuşi, din cauza faptului că agricultura era principala ramură economică, īn care lucrau cam trei sferturi din populaţie, dre­narea prea mare de resurse dinspre agri­cul­tură bloca productivitatea şi condamna so­cie­ta­tea la sărăcie. Acest lucru a fost deosebit de de­fa­vo­rabil. Īn agricultură se puteau realiza pro­grese, cu investiţii relativ mici, dacă era ur­mă­rită o politică relativ clară īn această privinţă, iar orice spor de productivitate agricolă, datorită pon­derii mari a agriculturii īn ansamblul eco­no­miei, ar fi avut un impact semnificativ la nivelul pro­dusului intern brut. Prin comparaţie, īn in­dustrie ar fi fost nevoie de creşteri mult mai mari, pentru a se obţine un spor cīt de mic la ni­velul ansamblului economiei. Īn plus, s-a optat pentru dezvoltarea industriilor orientate nu spre pieţele externe, ci mai degrabă spre subs­ti­tuirea importurilor, ceea ce limita deschiderea spre fluxurile economiei mondiale şi īmpingea spre o dezvoltare orientată spre interior.

C.G.: Prin urmare, ar fi trebuit mai degrabă să dez­voltăm agricultura, decīt să forţăm in­dus­tria.
B.M.: Probabil că după 1919 prioritatea ar fi tre­buit să fie găsirea unor formule care să con­tra­ca­reze scăderea de productivitate a agriculturii. A­cest lucru nu s-a īntīmplat, iar scăderea pro­duc­ţiei agricole a fost foarte mare. Ea a fost cau­zată şi de distrugerile din război şi de ne­si­gu­ran­ţa īn ceea ce priveşte proprietatea, īn con­textul reformei agrare. Criza agricolă ar fi putut fi īnsă contracarată. Analizele realizate īn epoca in­terbelică de către Institutul Agronomic arătau că anumite īmbunătăţiri ale productivităţii se pu­teau realiza fără investiţii tehnice majore, doar printr-o pedagogie socială bine pusă la punct şi prin crearea instituţiilor care să di­fuzeze informaţia şi care să stimuleze producţia. Existau, aşadar, rezerve de creştere a pro­duc­ti­vităţii, dar ele nu au fost valorificate pentru că s-a pus accentul īn altă parte, iar statul a fost foar­te dezinteresat – mai degrabă a prădat me­diul rural, decīt l-a ajutat să se ridice. Īn ceea ce pri­veşte industria, problema a formulat-o cel mai bine Ştefan Zeletin, care era un teoretician al neoliberalismului, dar care a criticat foarte se­ver politica „prin noi īnşine“. Zeletin a spus că ri­di­carea industriei este un lucru distinct de na­ţionalizarea capitalului. Ridicarea industriei pre­su­pune aducerea de resurse de unde sīnt, in­clusiv prin atragerea de capital străin. Potrivit lui Zeletin, nu poţi să izgoneşti capitalul străin sau să īl naţionalizezi şi, īn acelaşi timp, să şi ri­di­ci industria. Or, asta s-a īncercat prin politica „prin noi īnşine“, care sună foarte bine, dar care era complet inadecvată, īntrucīt nu exista su­fi­cient capital autohton pentru a dezvolta in­dus­tria. Atunci cīnd se īncerca restricţionarea ac­ce­su­lui capitalului străin, se condamnau de fapt ra­murile respective la o dezvoltare „īm­pie­di­ca­tă“. Romānia a pierdut astfel cīteva momente in­te­resante, īn care ar fi putut să profite – cum a fost cazul petrolului īn primii ani interbelici. Con­sumul mondial creştea, preţurile au fost tem­porar ridicate, dar Romānia nu a reuşit să-şi mă­rească suficient producţia şi exporturile, de­cīt după ce preţurile mondiale au scăzut.

C.G.: Daţi īn carte exemplul IAR, care e foarte in­teresant. B.M.: Romānia şi-a creat o industrie avia­tică ce avea un singur client: statul ro­mān. Se produceau avioane puţine, scumpe şi cu probleme tehnice.

C.G.: Nu era bine să avem avioa­nele noastre, să nu depindem de nimeni – de nemţi sau de alţii?
B.M.: Putea fi bine, dar nu a fost. Dezvoltarea pro­duc­ţiei de avioane a fost handicapată de faptul că IAR a produs pentru un singur client – statul romān, respectiv aviaţia militară romānă. Or, ca să poţi să susţii pe termen mai lung o industrie ae­ronautică, trebuia ca aceasta să producă şi pen­tru pieţe externe, adică să devii un actor mai mare īn această branşă, să faci din industria ae­ronautică un agent de export, un agent de par­ticipare la diviziunea internaţională a mun­cii. Trebuia să concurezi cu cei puternici, să gă­seşti forme de asociere sau alte combinaţii. Ro­mā­nia nu a mers īn această direcţie, s-a limitat la do­tarea propriei aviaţii militare; a reuşit acest lu­cru īntr-o bună măsură, a realizat şi progrese teh­nice respectabile, dar, īn acelaşi timp, pen­tru avioanele produse īn ţară s-a plătit mai mult decīt dacă ar fi fost importate. Iar la ora h, cīnd a venit Al Doilea Război Mondial, Romānia nu a a­vut destule avioane. Chiar dacă a avut aviatori buni, chiar dacă avioanele au fost destul de per­for­mante, Romānia nu a avut suficientă aviaţie, nici pentru a susţine frontul, nici pentru a-şi apă­ra spaţiul aerian cīnd au īnceput bom­bar­da­men­tele anglo-americane. Sigur, era foarte greu să ai o aviaţie care să fie superioară celei so­vie­tice sau celei americane, dar aceasta nu este o scuză. Pur şi simplu, opţiunea de a dezvolta pro­ducţia de avioane ar fi trebuit īnsoţită şi de o concepţie economică realistă şi pragmatică.


C.G.: Citeam acolo despre nişte dezbateri care mi se păreau exotice, īntre liberali – „prin noi īn­şine“ – şi ţărănişti, care au deschis piaţa către in­vestiţii străine. Doar că s-a īntīmplat prea tīr­ziu, deja venise criza economică glo­bală. A­cesta ar fi un prim ghinion istoric.
B.M.: Ghinionul istoric a fost că ţărăniştii şi aliaţii lor transilvăneni au fost īndepărtaţi de la guvern īn 1920.

C.G.: Am īncercat, atunci cīnd am citit cartea dvs., să număr aceste ghinioane istorice. Ro­mā­nia exporta puţine cereale atunci cīnd pre­ţurile la nivel mondial erau sus. Cīnd pre­ţurile au scăzut, Romānia a īnceput să ex­porte mult. Cel mai zdrobitor exemplu a fost cel din perioada ceauşismului tīrziu, cīnd Ro­mā­nia a devenit campioană la producţia de oţel pe cap de locuitor, pe cīnd ţările foste mari producătoare se orientau spre servicii, in­formatică, spre alte zone de industrie. Ce se īn­tīmplă cu noi? Avem ghinion ori sīntem proşti, la nivel istoric?
B.M.: Ne-am dovedit īnceţi īn a percepe mutaţiile care se produc īn economia mondială. Aici a fost marea problemă: nu am fost suficient de a­tenţi şi de orientaţi pentru a ne regla politica īn func­ţie de conjunctura mondială. Īn interbelic, la fel ca şi īn comunism, analiza raţională a opor­tunităţilor şi a măsurilor economice ce se im­puneau a fost deseori obstrucţionată de pre-con­c­epţiile politice. A lipsit mai ales grija de a adapta activitatea economică proprie īn funcţie de conjunctura economiei mondiale. Or, con­junc­tura bună nu ţine veşnic, ea trebuie prinsă re­pe­de, pentru că altfel se evaporă. Romānia in­ter­belică a fost deficitară īn adaptarea la con­junc­tură şi, atunci, a vīndut īn condiţii defa­vo­ra­bile produsele sale. Īn ceea ce priveşte perioada co­munistă, Ceauşescu rămăsese cu impresia că in­dustria grea e baza unei economii şi nu a vrut să īnţeleagă nimic din mutaţia care se producea la nivel mondial.


C.G.: Să vorbim despre comunism. Spuneţi că Ro­mānia a recuperat ceva dezvoltare īn pe­rioada comunistă, dar bilanţul tot negativ este – adică, tot am rămas cu un decalaj faţă de alte ţări, chiar comuniste, mai ales īn pe­rioada ultimă a ceauşismului, cīnd s-au luat nişte decizii catastrofale din punct de vedere eco­nomic. Īntrebarea mea e oarecum con­tra­fa­c­tuală. Există această percepţie a oa­me­ni­lor simpli că Ceauşescu a făcut metroul, in­dus­trie, şosele. Am fi avut metrou şi industrie fără Ceauşescu? Comunismul a īnsemnat ce­va special ca dezvoltare economică sau era ori­cum un trend de dezvoltare spre care mer­geam? Cum ar fi arătat Romānia fără co­mu­nism?
B.M.: Nu este simplu de spus. Depinde care ar fi fost conjunctura geopolitică mai largă, pentru că performanţa interbelică a fost destul de me­dio­cră şi Romānia intrase, la sfīrşitul anilor ’30, īn­tr-o fundătură a dezvoltării economice. De­si­gur, se puteau găsi soluţii la această situaţie, dar nu putem fi siguri că acestea ar fi fost aplicate la ter­minarea celui de-Al Doilea Război Mondial, īn condiţiile unei libertăţi de alegere complete din partea elitelor interne. Ţările occidentale, ca­re s-au redresat după 1945, au profitat de pla­nul Marshall, care a adus şi bani, şi unele con­strī­n­geri de politică economică ce s-au dovedit be­ne­fice pe termen lung. Dar planul Marshall a fost promovat de SUA şi pentru că exista pe­ri­co­lul comunist. Nu a fost un act de caritate ab­so­lută. Deci, dacă nu ar fi fost comunismul, poate nu ar fi fost nici planul Marshall. Nu putem şti da­că Romānia ar fi putut să beneficieze de ge­nul acesta de īndrumare. Ideal ar fi fost ca Ro­mā­nia să nu fi fost ocupată de Uniunea So­vie­tică, să nu fi fost comunizată şi să fi beneficiat şi de planul Marshall, şi de īndrumarea americană. Chiar şi aşa īnsă, problemele structurale erau foar­te grave: o populaţie covīrşitor rurală şi a­gri­colă, un nivel redus de acumulare a ca­pi­ta­lului uman – alfabetizarea nu era finalizată, mor­talitatea era mare şi speranţa de viaţă ră­mă­se­se la puţin peste 40 de ani. Erau multe lucruri de recuperat. Nu era deloc simplu.

C.G.: Am fi avut metrou?
B.M.: E o īntrebare foarte bună. Probabil că da, pen­tru că majoritatea capitalelor europene apro­piate ca mărime de Bucureşti şi-au făcut me­trou.


C.G.: Cum au ieşit ţările din comunism, com­pa­rativ? Am avut ghinion şi cu comunismul, l-am avut mai prost decīt al altora?
B.M.: Evident, comunismul nostru a fost mai prost decīt al altora, dar aici trebuie imediat să adău­găm că, īn general, comunismul s-a do­vedit un sistem subperformant pe termen lung, peste tot unde a fost aplicat. Această inadecvare s-a dezvăluit treptat. Astfel, comunismul a ajutat la rezolvarea unora dintre elementele de blocaj ca­re se acumulaseră īn interbelic. A fost o stra­te­gie acceptabilă pentru faza de dezvoltare in­dus­trială, dar s-a dovedit complet inadaptat pen­tru asigurarea unei sustenabilităţii eco­no­mice pe termen lung, mai ales cīnd omenirea a trecut la un model de dezvoltare post­in­dus­trială bazată mai ales pe sectorul serviciilor.

C.G.: Să rămīnem puţin la prima etapă. Care au fost succesele de dezvoltare ale co­mu­nis­mu­lui? Alfabetizarea, urbanizarea?
B.M.: Da, au fost unele succese, şi īn plan eco­no­mic, şi īn plan social. Să luăm alfabetizarea. A­ceasta progresase deja īnainte, dar comuniştii au reuşit s-o finalizeze prin măsuri decise de alfa­betizare. Au fost progrese şi īn ceea ce pri­veşte asigurarea sănătăţii oamenilor – campanii de vaccinare etc. Speranţa de viaţă a crescut īn pe­rioada comunistă. Au fost progrese, şi īn dez­voltarea industrială, prin investiţii masive de ca­pi­tal şi de resursă umană. S-a avansat pe calea ur­banizării, iar producţia agricolă a crescut şi ea, deşi numărul celor care lucrau īn agricultură a scăzut.

C.G.: Comunismul, controlīnd economia şi so­cietatea complet, a putut să extragă resurse şi bani din societate şi să īi redirecţioneze īn in­ves­tiţii.
B.M.: Da, īntr-o societate democratică acest lucru era mai greu de realizat, iar nivelul investiţiilor nu ar fi putut să fie la fel de ridicat – sau, īn ori­ce caz, ar fi trebuit aranjamente complicate pen­tru ca populaţia să accepte pe termen lung ase­menea niveluri de investiţie. Īntr-o anumită pe­rioadă, a fost utilă această concentrare a re­surselor, deoarece a contribuit la spargerea unor blocaje.

C.G.: Daţi-ne un exemplu.
B.M.: Īnainte de comunism nu erau destule ma­şini agricole şi suficientă industrie care să spri­ji­ne agricultura. Pentru a se putea creşte pro­duc­ti­vitatea şi producţia agricolă, au fost necesare in­vestiţii, şi acestea au venit din partea statului. Si­s­temul anterior nu reuşise o asemenea con­cen­trare de resurse. Pe de altă parte, īn īntreg sis­temul socialist a avut loc o īncetinire a creş­terii economice, care s-a simţit gradual şi īn Ro­mā­nia, la sfīrşitul anilor ’70 şi īn anii ’80. Pe līngă īn­ce­tinirea acestei creşteri, se resimţea şi ina­dap­tarea la condiţiile noi ale economiei mon­diale. La noi, marile greşeli au fost făcute īn cin­ci­nalul ’71-’75. Ceauşescu a mers cu investiţii mai multe şi mai concentrate spre siderurgie, pe­trochimie şi, īn general, īn industria grea. Pe de altă parte, īn transporturi, resursele au mers spre locuri precum Transfăgărăşanul şi Canalul, care nu au avut nici o utilitate economică.

C.G.: Tocmai scria cineva īn Romānia liberă: Ca­na­lul va fi amortizat ca investiţie īn anul 2500. Dvs. daţi īn carte un exemplu in­te­re­sant: am dezvoltat industria petrochimică, de care eram mīndri, dar Romānia importa pe­trol scump şi exporta produse finite, iar la fie­care tonă exportată pierdea 25 de dolari. Asta pentru că, de cīnd s-a luat decizia pīnă s-a pus īn aplicare, petrolul s-a scumpit pe plan mon­dial.
B.M.: Romānia a īncercat să joace la ruletă cu pro­duc­ţia petrochimică, dar īn general nu a fost capabilă să joace bine. Ţine tot de comunism fap­tul că producţia industrială se făcea cu o mare risipă de mijloace. Regimul comunist nu a lă­sat să se dezvolte mecanismele care puteau con­duce spre reduceri semnificative ale cos­turilor. Nu exista feedback, nu exista libertatea pre­ţurilor."
Mircea32
schrieb am 27.02.2012, 16:17 Uhr
getkiss

Im übrigen habe nicht ich ihnen diesen Namen "DING" gegeben, sondern benutze einen Namen der von anderen Usern auch benutzt wird.



hi hi, du meinst, bankban (oder orbo, seberg, tafka) ist schuldig und du hast nur nachgeäfft ?!


getkiss

Ich weise darauf hin, dass ich mir dass Recht einräume, bei dem Provider/Eigentümer dieser Internetseite Ihren Klarnamen zu verlangen, bzw. Ihre Identifizierung durch die Strafverfolgungsbehörden Ihres Domizils zu bekommen.
Die Entscheidung einer Beleidigungsklage und entsprechender Schadenersatzforderung behalte ich mir vor.



hi hi, du meinst die Strafverfolgungsbehörden sollen meinen Namen und meine Adresse herausfinden um zu erfahren wenn du eigentlich hier beleidigst und menschenverächtlich „DING“ nennst ?! Und Schadenersatzforderung ?! Möchtest noch Geld dafür, dass du mich hier beleidigen darfst ?! LOL

Das ist ja das Höchste!
Alter, mach dich nicht lächerlicher als du dich selber ertragen kannst.
Wenn du es hier bei dem Gespräch nicht psychisch packst und dadurch immer wieder aggressiver und auffälliger wirst, warum verzichtest du nicht daran ?!

Solche Aufregungen in einem gewissen Alter, schaden nicht nur der Psyche sonder auch der Physio.

Nichts für ungut.







Friedrich K
schrieb am 27.02.2012, 16:31 Uhr
und du hast nur nachgeäfft ?!
Tatsächlich?
Siehe hier "aurels" Affenlogik

Nichts für ungut.

@serban
Ce se īntīmplă cu noi? Avem ghinion ori sīntem proşti, la nivel istoric?
Interessante Frage? Berechtigte Frage?
Serban
schrieb am 27.02.2012, 16:48 Uhr
"Interessante Frage? Berechtigte Frage?"

Ich sage es immer sehr gerne: es gibt keine bloeden Fragen, sondern nur dumme Antworten.
Alle Fragen sind berechtigt, die obige auch.
Andrei
seberg
schrieb am 27.02.2012, 17:01 Uhr (am 27.02.2012, 17:04 Uhr geändert).
Wenn ich es richtig sehe, bzw. den von Serban reingestellte Text richtig verstanden habe, dann hat sich das Festhalten der rumänischen Politik der letzten 100 bis 150 Jahren an zwei historischen Mythen hinderlich auf die Entwicklung des Landes ausgewirkt:

1. Rumänien als Kornkammer Europas („grīnarul Europei“)
2. Die Vorstellung, Rumänien schaffe alles aus eigener Kraft, relativ isoliert und möglichst ohne „Fremde“. („reusim totul prin noi insine“).

Wobei sich diese beiden Mythen unterschiedlich auf die wichtige Alphabetisierung der Bevölkerung ausgewirkt hat: der erste eher hinderlich, der zweite bis heute eher förderlich.

Ist etwas dran an der Meinung, dass andere Länder, vorallem im Westen, viel mehr Zeit hatten für bestimmte gesellschaftliche Entwicklungen?

Mircea32
schrieb am 27.02.2012, 17:05 Uhr (am 27.02.2012, 17:07 Uhr geändert).
Friedrich K

und du hast nur nachgeäfft ?!
Tatsächlich?
Siehe hier "aurels" Affenlogik


Wenn du mich zitierst, muss man davon ausgehen dass du mich meinst mit der „Affenlogik“
Also, machst du mich zum Affe ?!

Warum nicht gleich „Untermensch“ ?!

Hat man es dir in der Schule oder in der Familie beigebracht, so verächtlich mit deinen Mitmenschen umzugehen ?!

Nichts für ungut.
seberg
schrieb am 27.02.2012, 17:08 Uhr (am 27.02.2012, 17:11 Uhr geändert).
"Nichts Neues im Westen" ist ein wunderbares Buch von E. M. Remarque (Remarque von hinten gelesen = Kramer, der wirkliche Name des Autors)
Es handelt vom Krieg: nichts Neues eben mit dem aufeinander Schießen...und dem nicht aufhören können...
Friedrich K
schrieb am 27.02.2012, 17:15 Uhr
"Nichts Neues im Westen" ist ein wunderbares Buch von E. M. Remarque
Ich habe "Im Westen nichts Neues" von Erich Maria Remarque gelesen.
Friedrich K
schrieb am 27.02.2012, 17:18 Uhr
Warum nicht gleich „Untermensch“ ?!
Weil ich mir keine Affenlogik zu eigen mache, Herr de clain aurel.
TAFKA"P_C"
schrieb am 27.02.2012, 19:03 Uhr (am 27.02.2012, 19:04 Uhr geändert).
Mircea


Im übrigen habe nicht ich ihnen diesen Namen "DING" gegeben, sondern benutze einen Namen der von anderen Usern auch benutzt wird.
hi hi, du meinst, bankban (oder orbo, seberg, tafka) ist schuldig und du hast nur nachgeäfft ?!


und du hast gewiss die Stellen parat, mit denen du es belegen kannst, dass ich dich "Ding" nannte? Ansonsten erfüllt es den Tatbestand der üblen Nachrede.
TAFKA"P_C"
schrieb am 27.02.2012, 19:35 Uhr
Ţările occidentale, ca­re s-au redresat după 1945, au profitat de pla­nul Marshall, care a adus şi bani, şi unele con­strī­n­geri de politică economică ce s-au dovedit be­ne­fice pe termen lung. Dar planul Marshall a fost promovat de SUA şi pentru că exista pe­ri­co­lul comunist. Nu a fost un act de caritate ab­so­lută. Deci, dacă nu ar fi fost comunismul, poate nu ar fi fost nici planul Marshall.

Na ja, ich glaube, hier irrt der Autor. Der Marshall-Plan wurde allen Ländern Europas angeboten und einige aus dem Osten Europas hatten auch Interesse bekundet, bevor sie von den Sowjets zurückgepfiffen wurden.

Nicht der Kommunismus hat den Marshall-Plan begünstigt, sondern die Erfahrungen der Amerikaner aus 2 Weltkriegen. Die USA konnten sich mit ihrer Idee, wie die Friedensverträge nach dem 1.WK aussehen sollten, nicht gegen die europäischen Siegermächte durchsetzen, da sie noch nicht den Weltmachtstatus hatten (zumindest in den Augen der europäischen Großmächte), den sie 30 Jahre später genossen. Die Europäer hatten mit ihrer kompromisslosen und von rachegefühlen geleiteten Haltung und der daraus folgenden Entscheidungen, die Saat des nächsten Unheils gesetzt. Und dies galt es nach dem 2. WK zu verhindern. Eine hungernde Bevölkerung Europas, hätte ganz schnell wieder zu den Waffen gegriffen, um den Hunger des eigenen Landes zu stillen. Und das hat der Marschall-Plan letzendlich verhindert. Ganz im Gegenteil, ich meine der Marschall-Plan hat auch die Sowjets unter Zugzwang gestellt, auch etwas zu unternehmen.
bankban
schrieb am 27.02.2012, 22:08 Uhr (am 27.02.2012, 22:36 Uhr geändert).
@ serban: Vielen Dank für den Text. Ich glaube, er beantwortet meine Frage von heute Nachmittag im folgenden Absatz:

"Īn Danemarca existase, chiar din secolul al XVIII-lea, un nucleu birocratic de oameni care gīndeau īn termenii raţiunii de stat şi care nu era foarte numeros, dar era relativ omogen şi bine educat. Īn Romānia modernă, statul a fost acaparat de către marii proprietari, fără ca birocraţia să fie stabilizată şi suficient de puternică, astfel īncīt să poată promova reforme īn folosul statului şi al ansamblului societăţii. Practic, statul romān, mai ales după 1866, a fost controlat destul de ferm de către marii proprietari..."

D.h. es geht hier um unterschiedliche Herrschaftsformen. Während es in Dänemark relativ früh zur Ausbildung einer rationalen und bürokratischen Herrschaft kam (um die Begrifflichkeit des Soziologen Max Weber zu benutzen), einer Herrschaft, die von geschulten Beamten nach rationalen Satzungen, Regeln und Gesetzen ausgeübt wird, der jeder, auch der Herrscher (=Vorgesetzte) unterworfen ist/wird, --- demgegenüber gab es (und gibt es?) in Rumänien die traditionale Herrschaft (wieder mit Weber gesprochen), bei der der Herrscher seine Günstlinge (den Hofstaat) einsetzt, die nicht nach Kompetenz ausgewählt werden, sondern nach Willfährigkeit und die nicht den Regeln entsprechend verwalten, sondern wie es der Herrscher (Patron) wünscht. Solche Traditionen sind es vielleicht, die den Rückstand seit 500 Jahren zu erklären vermögen.

Freilich, es gehört bestimmt noch Weiteres zur Erklärung dessen - so etwa die unterschiedliche Konfession ("Der Geist des Protestantismus" - erneut Weber) und die unterschiedlichen historischen Erfahrungen.

Interessant fand ich dann im Interview auch jene Abschnitte am Schluss, die verdeutlichen, dass die kommunistische Periode auch in Rumänien (wie etwa eben in Ungarn) sozial und wirtschaftlich gewisse Modernisierungsprojekte verwirklichte, für die es vorher staatlicherseits kein Geld gab: etwa die Alphabetisierung und die Industrialisierung des Landes. Die kommunistische Ära wird zwar in Ungarn wie in Rumänien völlig zurecht verteufelt und kritisiert und sie war auch ein riesiges Unrechtssystem, das man heute v.a. in Deutschland gerne verklärt. Jedoch muss man dem System es schon zugutehalten, dass es die sozialen Unterschiede verringerte und sehr vielen Menschen in der Form der Alphabetisierung und Weiterbildung Chancen bot, die sie vor dem Kommunismus und wohl auch danach nicht oder kaum hatten. Und diese Bemerkung soll nun nicht zu einem Weisswaschen des Unrechtsregimes, sondern zu dessen differenziertem Bild beitragen.

@ Tafka: ich sehe keinen Widerspruch zwischen der Aussage Murgescus und deiner. Er sagt ja, der Marshallplan sei keine karitative Einrichtung gewesen, sondern eine antikommunistische Veranstaltung. Du sagst, er sei doch allen europ. Ländern angeboten worden, nur die osteuropäischen seien von den Sowjets zurückgepfiffen worden. Ja, was glaubst du denn, warum die Kredite auch den osteuropäischen Ländern angeboten wurden? Und warum mussten diese sie auf sowjet. Geheiß hin ablehnen? Natürlich ging es um die Schwächung des Einflusses der SU, deshalb wurden die Kredite angeboten. In der Hoffnung, man würde so das eine oder andere osteurop. Land aus der sowjet. Umklammerung lösen oder diese zumindest lockern...
Mircea32
schrieb am 27.02.2012, 22:42 Uhr (am 27.02.2012, 22:47 Uhr geändert).
Serban

In der Regel basiert Geschichte (so wie Geographie oder Medizin) auf weitgehende Forschungen, relevante Fachliteratur und Autoren ...


Hallo Serban

Ein kleines Beispiel für deinen persönlichen Fragebogen, was die Daken und deren Abstammung angeht, hier ein interessanter Hinweis über die Pelasger.
Hinweis der von den „weitgehende Forschungen, relevante Fachliteratur und Autoren ...“ weitgehend übersehen wurde.
Glaube nicht jedem der sich als Fachmann ausgibt, er wäre auch einer.


Diese Protodakern von allen Historiker eigentlich nur als ausschließlich die älteste nicht-griechischsprachige Bevölkerungsgruppe Griechenlands angesehen, erscheinen aber auch in dem Schreiben eines griechischen Geographen Dionysios Periegetes als das Volk nördlich und östlich von Pontus Euxinus.


Auf diese aber folgend wohnen, das angrenzende Land einnehmend,
die Heniochen und Zygier, Abkömmlinge des Pelasgischen Landes.



Periegesis tes oikumenes - Weltbeschreibung

getkiss
schrieb am 28.02.2012, 06:26 Uhr
Erstellt am 27.02.2012, 14:01 Uhr

Da hat ein intelligenter Bubi, in seiner Eile, nicht bemerkt wie diese Überschrift mit dem selben lachenden Gesicht wie hier geziert war.

Das Resultat ist wahrlich einem Ochsenfrosch ähnlich. Diesmal war es kein DING.
Ich muss dementieren:
Unser "Mann" ist kein aufgeblähter Ochsenfrosch.
Und auch kein DING. (Mit sowas könnt man was anfangen.)
Jede Ähnlichkeit mit diesen Bezeichnungen ist Absurd und wird von mir mit allen Scherflein zurückgewiesen.
Auch Hampelmann passt nicht, ist kein Name.

In seiner Antwort an meine "sonnige Einlage" schreibt er ellenlange fettgedruckte Texte.

Mit dem Inhalt, wie z.Bsp.:

Wenn du es hier bei dem Gespräch nicht psychisch packst und dadurch immer wieder aggressiver und auffälliger wirst, warum verzichtest du nicht daran ?!

Solche Aufregungen in einem gewissen Alter, schaden nicht nur der Psyche sonder auch der Physio.


Leider, zwischen uns liegt ein bisschen Lebenserfahrung, als Differenz und zu den Gunsten von ihm, geben wir Ihm einen menschlicheren Namen:

Unser Charly.

So, nun spring, unser Charly, aber beachte deine fettgedruckte Zeilen. Aufregung ist in jedem Alter schädlich.
Hoher Blutdruck ist nicht gut - im Schlaf.
Wenn beim Laufen dein Bluttdruck hochsteigt und nachher schnell abfällt, bist Physisch OK. Probier“s mal öfter an statt Tastaturwischen.

Wie schon geschrieben, mir geht“s gut.
Danke dass dir Sorben machst, unser Charly. Guck lieber in den Spiegel und
Spring.
Eine einfache Übung.

PS Nicht vergessen, Aldi hat auch Öko-Bananen...

Um Beiträge zu verfassen, müssen Sie sich kostenlos registrieren bzw. einloggen.